Dat de kosten van autoreparaties flink kunnen oplopen, is voor de meeste rijschoolhouders wel duidelijk. Maar wat zijn nu de duurste reparaties? De ANWB maakte een lijstje en geeft ook meteen aan wat je zelf kunt doen om een dure reparatie te voorkomen.
1. Kapotte versnellingsbak bij automaat: 2.000 tot 7.500 euro
Wie merkt dat zijn automatische versnellingsbak niet goed werkt, moet zo snel mogelijk naar een garage gaan om erger te voorkomen. Wanneer de versnellingsbak kapot is, moet de bak onder de auto vandaan worden gehaald. Dat kost tijd en geld. De ANWB adviseert om een gereviseerde bak te laten monteren wanneer dat mogelijk is. Dat kan wat geld schelen.
2. Motorrevisie: 1.500 tot 7.000 euro
Tip: met het reviseren van een motor kan een specialist dagen bezig zijn. Doe dit alleen bij auto’s waarbij het nog de moeite waard is. Ook hierbij kan het voordeliger zijn een gebruikte ruilmotor te laten monteren.
3. Brandstofpomp kapot: 1.000 tot 7.500 euro
Tip: Rijd je brandstoftank nooit helemaal leeg. Ga tanken wanneer er nog een kwart van de benzine in zit. Verkeerd tanken is dodelijk voor de hogedrukpomp. Wanneer je verkeerd hebt getankt, ook al is het maar weinig, laat de tank dan toch helemaal leegpompen. Het vervangen van een hogedrukpomp is duur: het onderdeel is prijzig en het kost veel tijd.
4. Koppakking vervangen: 500 tot 1.200 euro
Een koppakking is een afdichting tussen het motorblok en de cilinderkop. Tip: een lekke koppakking leidt tot een slecht lopende motor en uiteindelijk tot motorschade. Het eerste teken van een lekkende koppakking is het teruglopen van het koelwaterniveau. Merk je dat dat gebeurt, ga dan meteen naar de garage
5. Distributieriem gebroken: ongeveer 1.000 tot 7.000 euro…….Lees verder op verkeerspro.nl