• Oudste rijschool van Nederland
  • Meer dan 55.000 geslaagden
  • 100% slagingspercentage
  • Volledige Bovag garantie
  • Standaard anti-slipcursus

Nieuws

Main / Nieuws / Steeds meer automerken met snelheidsassistent

Steeds meer automerken met snelheidsassistent

0

Op steeds meer auto’s wordt Intelligent Speed Assistance (ISA) standaard meegeleverd. De snelheid van de auto wordt automatisch of handmatig aangepast aan de geldende snelheidslimiet. ISA wordt door veel verkeersveiligheidsexperts gezien als belangrijk instrument om het aantal verkeersslachtoffers substantieel terug te dringen.

Een ISA-systeem bepaalt over het algemeen de positie van een voertuig en vergelijkt de snelheid met de ter plaatse geldende snelheidslimiet op basis van een digitale kaart of door middel van herkenning van verkeersborden. Vervolgens geeft het systeem in het voertuig feedback aan de bestuurder over de snelheidslimiet of beperkt zelfs de snelheid van het voertuig aan de hand van die snelheidslimiet.

Er zijn verschillende vormen van ISA, van puur informerende systemen tot veel dwingender varianten. Hoe ingrijpender en dwingender het systeem is, hoe minder autobestuurders zo’n systeem in hun auto willen, stelt SWOV.

Camera’s

Volvo, Mercedes en Ford zijn koplopers bij de introductie van ISA, maar ook Citroën levert het sinds kort op enkele modellen. Op enkele groter modellen van Volvo wordt ISA meegeleverd. Die past de snelheid – als de bestuurder dat wil – volledig automatisch aan de limiet aan. Dat gebeurt op basis van een database met snelheidslimieten in combinatie met camera’s die borden herkennen. Mercedes kent als optie ISA op enkele modellen en heeft nu een ‘Active Speed Limit Assist’ aangekondigd. Die past de snelheid al aan als de auto een zone met een lagere snelheid nadert.

De Citroën C3 is de eerste kleinere auto waarop ISA beschikbaar is. Het systeem toont de actuele snelheid en de snelheidslimiet en laat de bestuurder kiezen of hij zijn snelheid wil aanpassen. Volgens sommige deskundigen is dit niet de ideale aanpak, omdat een bestuurder het systeem makkelijk kan negeren…….Lees verder op verkeerspro.nl

Laatste nieuws